fysio oefeningen

hallo

ik ben in maart voor het laatst bij mijn fysiotherapeut in het revalidatiecentrum geweest en kreeg een aantal oefeningen om elke dag thuis te doen 2 rekoefeningen tegen spierkramp en 2 oefeningen met gewicht op mijn enkel zittend met een kussen onder mijn knie en dan mijn kniestrekken. in het begin deed ik het trouw maar de laatste tijd zie ik er steeds meer tegen op nu ben ik benieuwd of er nog meer zijn die ook oefeningen doen elke dag!!! en er baat bij hebben....

en of zij dit ook vervelend vinden, de rek oefeningen kan ik onder het eten koken doen dit lukt nog wel en heb inderdaad veel minder kramp s'nachts maar die kracht oefeningen ????

groetjes elly

0

6 reacties

0

Hallo Elly,

Ik rek al zo'n 25 jaar vooral mijn kuitspieren 's morgens als ik uit bed kom en ook verder de hele dag door regelmatig. Ik heb toch altijd wat moeite om wakker te worden, dus sta graag een poosje uit mijn slaapkamerraam te staren. Daarbij leun ik gelijk even op de vensterbank (op borsthoogte) en rek mijn kuiten en voetzolen. Of het tegen de kramp helpt weet ik niet, maar het zorgt er in ieder geval voor dat mijn beenspieren aan de achterkant redelijk op lengte blijven. Dit voelt voor mij nauwelijks als een oefening, omdat ik toch al even de ergste stijfheid uit mijn benen wil hebben voordat ik een rondje met mijn hond ga lopen. In de loop van de dag rek ik zo zeker een aantal malen en vooral 's avonds zit ik regelmatig met mijn voet op een tafeltje en rek zo de achterkant van mijn benen, omdat ik anders helemaal flauw wordt van de toenemende spierspanning.

Die krachtoefening heb ik nooit geleerd en daardoor ook nooit gedaan. Ik snap de achterliggende gedachte wel, zo behoud je de functie dat je je voet op kan tillen tijdens het lopen en niet gaat struikelen over je tenen. Je traint juist de voorkant van je benen.

Ik weet niet of ik dat wel een fijne oefening zou vinden. Ben altijd een beetje bang dat ik door krachttraining mijn spieren nog strakker ga maken en dat zijn al zulke staalkabels. Maar misschien zijn bij jou de spieren aan de voorkant van je benen wel meer kracht aan het verliezen, zodat die training bij jou heel nuttig is?

Dat rekken kan je inderdaad gewoon even tussendoor tijdens een klusje doen. Net als buikspieren aanspannen om mijn rug te ontlasten, dat doe je bij wijze van spreken in de rij voor de kassa in de supermarkt.
Ik merk bij mezelf dat, als ik er echt voor moet gaan zitten of staan om een bepaalde oefeningen te doen, ik daarin verslap.

Ik heb een soort katrol met 2 handvatten waarmee ik mijn arm- en hoge rugspieren wat kan ontspannen, door langzaam heen en weer te gaan met die handvatten (soort 2 emmertjes water halen). Maar dat ding moet ik over een deur hangen, dan mijn stoel er voor zetten, dan maar een paar minuten die oefening doen... de deur is te hoog voor mij om 'm er zo overheen te hangen, dus ik moet eerst  ook nog klimmen. Tsja, dan komt er maar weinig van om die oefening te doen.

Toen er vanuit de fysiotherapiepraktijk waar ik jaren geweest ben ook een medische fitnesspraktijk geopend werd, zei een fysiotherapeut (voor mij af en toe een invaller) dat het misschien ook wel wat voor mij was. Toen heb ik die vraag eens bij mijn eigen therapeut neergelegd en die riep tot mijn grote opluchting dat ik dat niet moest doen. Hij was niet iedere week bezig om mijn spieren wat soepeler  te krijgen om ze dan vervolgens bij fitness door een andere therapeut weer strakker te trainen...
Opluchting voor mij, want fitness trekt me totaal niet!

Goed, lang antwoord voor een simpele conclusie: rekoefeningen vind ik prima en doe ik iedere dag. Krachtoefeningen doe ik niet.

Groeten, Trudy

0

Hallo Elly,

Ja hoor, ik doe bijna elke dag een half uur rek en strek oefeningen. Ik rek ook mijn kuiten op. En mijn bovenbeenspieren aan de voorkant. Verder van alles om mijn rug te ontspannen en ook buikspieren zodat die mijn rug kunnen helpen. De oefeningen heb ik gekregen bij de fysiotherapeut/Cesar therapeut. Verder doe ik wat yoga rek/ontspannings oefeningen. Ik voel mijzelf wel goed als ik de oefeningen heb gedaan. Het liefst doe ik ze na het ontbijt en dan ben ik lekker 'los' om mijn dag te beginnen.

Ik heb niet zoveel last van kramp maar wel van onrustige benen, daar helpen die oefeningen niet echt voor. Maar ik heb het gevoel dat ik met die oefeningen mijn lijf in zo'n goed mogelijke conditie hou.

Elly, ik heb zomaar het idee dat die krachtoefening van jou ook goed is voor je buikspieren! En voor je bovenbeenspieren. Nou die train ik wel met fietsen ;-)

Ik zou zeggen, gewoon doorgaan! Zet een lekker muziekje aan en neem de tijd om lekker te ontspannen/inspannen voor jezelf.

Groet,

Thura

0

(lichte) krachtsoefeningen zorgen ervoor dat de kracht zoveel mogelijk behouden blijft en daardoor de loopfunctie. Als je het niet overmatig doet is het alleen maar goed. Het zorgt niet voor een hogere spanning of meer kramp, maar verbetert de doorbloeding waardoor het zelfs kan helpen. (hoeft niet, kan) De rekoefeningen zijn om contracturen te voorkomen, dus verkorting van de spieren. Als die optreden wordt het lopen moeilijker en het kan bovendien pijnlijk zijn. Oefeningen hebben dus zeker zin, maar je moet het niet overdrijven. Zoals alles als je HSP hebt.
Ik heb ook oefeningen meegekregen, maar mijn fysiotherapeute die me heeft geholpen bij de revalidatie zei er wel bij dat ik het om de dag moest doen, anders werd het te zwaar en werkt het averechts.

Thura; vervelend die onrustige benen he. Als je er een oplossing voor hebt dan hoor ik het graag. Heb er zelf last van bij spanning en als ik teveel gedaan heb. Heb jij toevallig ook last van een stijve, holtrekkende rug? Gezien je opmerking over ontspannen van de rugspieren? Zou graag willen weten wat jij daar aan doet.

het leven is wat je overkomt terwijl je andere plannen maakt
0

Billynoor, ik heb ook een stijve, holtrekkende rug. Mijn lange rugspieren zijn net staalkabels. Ik heb vaak neiging om te kijken of er iets over de stoelleuning hangt (een kledingstuk ofzo), maar dan blijken het mijn eigen spieren te zijn waar ik "tegenaan zit". De pijnstillers die ik slik zijn dan ook tegen de pijn in mijn rug. Daar zit een combinatie van hsp en artrose. Ik heb een duidelijke spondylose (holle vergroeiing).

En die onrustige benen daar kan je soms helemaal dol van worden hè? Vaak voel ik de spanning zo opbouwen in mijn benen dat ik onwillekeurig ineens ga schoppen. Gek gevoel en gek gezicht... ;-) wat jullie vast ook wel kennen.

Gelukkig loop ik nog behoorlijk goed, de ziekte verergert bij mij maar langzaam. Ook hef ik mijn voeten nog redelijk op, het is niet helemaal in orde maar het kan ermee door. Autorijden gaat nog prima.

Thura, daar ben ik ook benieuwd naar hoe jij je rugspieren probeert te ontspannen, want dat lukt mij niet goed.

Groetjes, Trudy

0

goedenavond allemaal,

Mischien wel een late reactie maar toch.

Weet er iemand een website waar ik de meest gebruikte rek en strekoefeningen kan vinden?

Dan kan ik die aan mijn fysiotherapeut doorspelen en daar een behandelplan mee opstellen.

Bedankt, Tommy

0

Misschien kan je even via google zoeken op rekoefeningen voor de beenspieren.

Let er alleen wel op dat sommige rekoefeningen helemaal niet fijn zijn voor ons en forceer een spier nooit! Dit is niet goed voor gezonde spieren, maar zeker niet voor onze overbelaste spieren.
Rekken mag geen pijn doen en alles moet langzaam uitgevoerd worden! Dus niet veren ofzo zoals ons vroeger met de gymles geleerd werd.

Ik denk overigens dat iedere goede fysiotherapeut programma's op de computer heeft staan waar ze al die oefeningen zo uit kunnen halen, toegespitst op jouw behoefte.

Zo kreeg ik een tijdje geleden de oefeningen mee naar huis die goed zijn voor mijn veel te holle, pijnlijke rugspieren. Bol maken en langer, daar kwam het op neer.
De fysiotherapeute haalde zo een aantal oefeningen uit haar pc.

Succes.

Je kunt dit bericht alleen bekijken en er niet op reageren.

Plaats een reactie

Om te kunnen reageren moet je eerst ingelogd zijn. Als je nog geen profiel hebt op Iemandzoalsik.nl, kun je je aanmelden. Hiermee krijg je de mogelijkheid om te reageren en ook om zelf gesprekken te starten en groepen te volgen.

aanmelden / login